Hvordan bli sprekere

‍Trener du variert og allsidig, er du klar for sommeren. Nøkkelen er tålmodighet.

Sondre Skarli fra Dølemo har mastergrad i idrettsvitenskap. 32-åringen har vært trener siden 2008, og han har vært landslagssjef for det de norske skøyteløperne. Blant annet var han trener under de olympiske lekene i Sør-Korea. Her fulgte han de norske utøverne inn til flere medaljer. I dag er han tilknyttet Olympiatoppen, både i Kristiansand og i Oslo.

Et spørsmål han ofte får, er må man være best som ung?  

- Ganske enkelt er svaret; nei, det må du ikke. Det er ingen bakdel å være god som ung, men tålmodighet og hardt arbeid viktigere. Mange av de beste seniorene fikk ikke tatt ut potensialet sitt da de var yngre, sier Skarli.

 - I ung alder skal man trene allsidig og variert, og så skal man spesialisere seg gradvis.

Skarli mener det også i voksen alder er fordelaktig å ikke trene for ensrettet. Og så skal man ta seg god tid og at erkjenne at ingenting skjer over natta. Nøkkelordet er tålmodighet.

- Alpinisten Herman Maier vant ingen konkurranser før han ble 25 år. Men etter det ble han mestvinnende. Og den nederlandske skøyteløperen Stefan Grothuis var best i verden som junior, men så møtte han motstand i 10 år. Likevel; han lyktes til slutt, sier Skarli.

Sondre Skarli forteller at de norske skøyteløperne trener variert også i «voksen» alder.

- Utøvere som Simen Spieler, Håvard Lorentzen og Sverre Lunde Pedersen drev alle sammen med mange forskjellig idretter i ung alder, og det daglige treningsarbeidet deres handler fortsatt om mer enn bare skøyter, selv om målet dere hele tida er å være verdens beste skøyteløpere, sier Skarli.  

Han har fulgt disse tre norske utøvere gjennom mange år; helt siden de var ungdommer. Og han har fortsatt tett kontakt med dem.

- Faktisk er det å gå på skøyter en forholdsvis liten del av treningen. Utøverne driver også med svømming, sykling og løping, for å nevne noe.

- Hvor mye er det snakk om?

- Tja, jeg anslår at 20 prosent av treninga foregår på is. Resten er «annen idrett».

Skarli oppfordrer til å ha flere tanker i hodet samtidig når du legger opp en treningsplan. Han viser til flere undersøkelser som viser at de som driver med flere idretter, scorer høyt senere.

- Det er en fordel å være aktiv i flere idretter. På denne måten utvikler man seg gradvis, steg for steg. Samtidig reduserer det risikoen for å bli skadet, syk eller lei, sier Skarli.

- Tren variert. Både aerob kapasitet, muskulær styrke og motorikk (teknikk og koordinasjon) er viktig for arbeidsøkonomien i nært sagt alle idretter. Og da må du ha med litt av hvert for å bli bedre.

Meld deg på idag!

Alle trenger et mål for treninga, og nå er du bare ett klikk unna.

Påmelding