Hodet kaldt, kroppen varm

Kle deg etter forholdene når du svømmer.

Å svømme ute skal ikke være ekstremt. Å svømme fort bare for å holde varmen, er tøv. Du skal heller kle deg etter forholdene, på samme måte som når du sykler eller løper. Da kan du svømme ute tidligere enn du tror.

Å svømme inne i basseng er deilig. Og er man flere sammen, er det trivelig også. Men det er noe helt eget med å svømme ute, særlig i havet.

De fleste svømmerne benytter seg av ulike plagg av neopren, for å unngå at kroppstemperaturen synker. Det kan være hetter, hansker og sokker. Noen har også egne trøyer under våtdrakten.

I konkurranser er det vanligvis ikke tillatt å benytte seg av hansker eller sokker.

Men når du trener, enten det er nå på forsommeren eller et stykke ut på høsten, så er det (nesten) ingen begrensninger. Da kan du ikle deg hva du måtte ønske. Og ja, det er på alle måter fornuftig å ha litt ekstra tøy når vannet er kaldt (les: friskt). Da unngår du nedkjøling, og - du være lengre i vannet når du først er i gang!

Hode, nakke og hals er de områdene på kroppen hvor vi gjerne taper mye varme. Men også hender og føtter er utsatt. Alle sokker, hansker og hetter gir uansett isolasjon, men velger du neoprenutgavene, er du garantert å holde deg varm.

En god lue og raggsekker holder alltids kulda ute når vi skal prise våren. Men det finnes bedre løsninger i neopren.

En god hette dekker hode, hals og nakke. De fleste neoprenhettene er vanligvis sorte, så husk å ta en vanlig, fargesterk svømmehette på utsiden. Da er du mer synlig i vannet.

Hansker gir god beskyttelse mot blåfrosne fingre. De gir dessuten et godt grep i vannet. (Det finnes egne hansker med "svømmehud" mellom fingrene, som kan minne om såkalte paddles. og de er naturlig nok ikke tillatt i konkurranser!)

Gode neoprensokker gir deg også beskyttelse mot skarpe skjell og stein. Hansker gir også en beskyttelse når du skal ut og inn av vannet. (Spesielt de små, hvite ruskjellene kan være sylskarpe.) Velger du neoprensokker med mønster under, får du også et bedre grep på svaberg og i eventuelle trapper og på brygger.

Et annet tips for å holde varmen kan være å ha en trøye under våtdrakten. Da gir du ekstra beskyttelse til vitale organer som hjerte og lunger. Alt hjelper, men velger du en ulltrøye, så er du sikker på at du ikke fryser.  Det samme kan sies hvis du velger en tynn trøye av neopren.

Når du svømmer ute i "friskt" vann, er er det lurt at du tar av deg ringer. I kaldt vann vil nemlig fingrene dine krympe, og da risikerer du at ringene dine faller av når du svømmer. I beste fall fører det til en artig sak i Nitimen ("Fant igjen ringen etter tre år på havbunnen"). I verste fall er ringen borte for godt.

Det blir neppe aktuelt å kle seg SÅ godt under Hove lørdag 13. juni.

Noen mener også at øreplugger kan hjelpe mot den aller verste kulda. Vi har ingen egne erfaring med dette, men tar sjansen på å dele tipset uansett. Noen myke ørepropper kan du enkelt kjøpe på for eksempel nærmeste apotek, og de koster uansett svært lite.

Propper kan dessuten være nyttige på flere områder. De hjelper nemlig etter sigende også mot svimmelhet som mange opplever når de kommer opp av vannet etter endt svømming. Husk bare å ta ut øreproppene før du setter deg på sykkelen ...

Under Hove Tri legger vi derfor opp til trygge rammer. (Ja, vi vet at mange vegrer seg mot svømminga.) Her svømmer de fleste nær land. Hele veien er du bare meter fra å kunne sette beina i bunnen, og det er liten fare for å svømme seg bort. Og vi garanterer at det ikke er noen haier her!

Meld deg på idag!

Alle trenger et mål for treninga, og nå er du bare ett klikk unna.

Påmelding